KLEINE (2014, CL) by Santiago Correa / Loikka 2016
Näytöstä kuratoitaessa on kiinnitetty erityistä huomiota elokuvien äänisuunnitteluun; siihen millainen rooli äänisuunnittelulla elokuvassa on, kuinka se tukee elokuvan teemoja ja miten se on toteutettu. Näytös on myös hyvä katsaus lajin ilmaisun laaja-alaisuuteen.
Lay Me Low -elokuvan harmoniset, minimalistisen kauniit jäähyväiset tai MeTuben liioitteleva ja hulvaton parodinen revittely tuskin voisivat estetiikaltaan olla toisistaan kauempana. Kleine ja Néants -elokuvia yhdistää intiimi ja arjesta emotionaalista väkevyyttä löytävä ilmaisu, kun taas Solju antaa katsojien asettua etäämmälle rauhoittumaan maalailevan kauniiseen leijuvaan hetkeen. Tailored on kuin hyppy 60-luvun italialaiseen elokuvaan. Vahvan tunnelman luova Knock voisi puolestaan olla kohtaus tuoreesta, koukuttavasta jännityselokuvasta. Lola riisuu pois ulkoiset viittaukset ja keskittää kaiken huomion ihmiskehon ja äänen väliseen vuoropuheluun, kun taas Platform 13 -elokuvan tapahtumapaikka, asemalaituri, on keskeinen epätodellista ja unenomaista tunnelmaa luova elementti. Sibelius Akatemian soveltavan musiikin lehtori ja elokuvantekijä Päivi Takala (TaT) avaa näytöksessä nähtyjen elokuvien äänellisiä ratkaisuja ja merkityksiä alustuksessa ja loppukeskustelussa. Alustus ja keskustelu käydään englanniksi. Näytöksen kesto n. 55 min + loppukeskustelu 45 min |
When putting together this screening, curators have paid special attention to sound design; the role it plays in the films, the way it is used to support the films' themes, and the execution itself. The screening also gives an excellent overview of the wide range of expressive possibilities in the dance film genre.
In terms of aesthetics, you could hardly find two films further apart than Lay Me Low, with its harmonious, minimalistically beautiful farewell scene, and MeTube, which is a hilarious, over-the-top parody. Kleine and Néants share the same kind of intimate expression that draws emotional power from everyday life, while Solju lets the viewer take some calming distance and enjoy the floating moment of picturesque beauty. Tailored is like a leap into a 1960s Italian film, while Knock, with its vivid atmosphere, plays out like a scene from a newly released, gripping thriller. Lola strips away any outside references and focuses all attention on the dialogue between the human body and sound, while in Platform 13 the setting – a railway platform – is a central element contributing to the unreal, dreamlike quality of the film. The programme includes an introduction and post-screening discussion on the audio elements and the meanings assigned to sounds in the films, led by Päivi Takala (DA), filmmaker and lecturer in applied music at Sibelius Academy. The introduction and post-screening discussion will be in English. Screening duration 55 minutes + post-screening discussion 45 minutes |
LAY ME LOW
|
KLEINE
|
PLATFORM 13
|
SOLJU
|
NÉANTS
|
LOLA
|
TAILORED (2014, IT, 01’10)Director: Augenblick
Choreographer: Augenblick Cinematographer: Augenblick Sound designer: Augenblick Production company: Augenblick |
KNOCK (2013, AU, 06’01)Director: Thomas Pollard, Nathan Smith
Choreographer: Alisdair Macindoe Cinematographer: Aaron Farrugia Composer: Richard Lacy, Barrie Gledden Sound designer: Jared Dwyer Production company: Running Man Australia Photo: Aaron Farrugia |
METUBE (2013, AT ,04’00)Director: Daniel Moshel
Cinematographer: Martin Bauer Composer: August Schram, Georges Bizet (Original), Philip Preuss (Remix) Sound designer: Bernhard Drax Production company: Moshel Film & August Schram production 2013 video distribution Moshel Film |