Loikan Citizen Jury -taidetyöpaja toi jälleen ihmisiä yhteen ja antoi mahdollisuuden vaikuttaa valkokankaalla nähtävään tanssielokuvatarjontaan. Näytös on katsojilta katsojille kuratoitu ja täten mainio tapa tutustua tanssielokuvaan varsinkin, jos laji ei ole entuudestaan tuttu!
Työpajaan osallistuneiden raatilaisten tehtävänä oli koostaa ennakkoon valituista elokuvista näytös, jonka kohdeyleisönä ovat perheet. Tanssitaiteilija Kimmo Alakunnaksen opastuksella raatilaiset valmistelivat elokuvanäytöksen esitettäväksi sekä Maunula-talolla että Loikka-festivaalilla.
Alakunnas kertoo, että tämän vuoden raati oli valveutuneempi kuin aikaisemmin. Tänä vuonna raatilaisilla oli joko työnsä tai harrastustensa kautta osaamista kulttuurista, tanssista tai teatterista. Suosikkielokuvien valinnoissa korostuivat yhteisen keskustelun merkitys ja raatilaisten omat mieltymykset sen sijaan, että olisi takerruttu teknisiin seikkoihin.
Raadin jäsenen Katariina Jumppasen mukaan elokuvien sanaton kommunikaatio ohjaa katsojaa havainnoimaan ja tulkitsemaan elämää kokonaisvaltaisemmin. Merkityksellistä Jumppaselle oli, miten liikekieli ja viesti välittyvät elokuvista. Toinen raatilainen Leena Savolainen kiinnitti huomiota tarinoihin, tunnelmaan, kehollisiin ja kuvallisiin oivalluksiin sekä kameran rooliin.
Chimera on saanut inspiraationsa kreikkalaisen mytologian taruolennosta Khimairasta, jolla on leijonan pää ja vuohen ruumis. Koreografia ja persoonallisesti asetellut kuvat herättävät tulta syöksevän ja arvaamattoman olennon henkiin. Bhairava puolestaan on hindulaisen tanssivan jumalan Shivan ilmentymä. Tuhoa enteilevä tanssi sijoittuu Intian Hampin historiallisiin maisemiin.
Työ ja Tammi vievät katsojan maailmalta hyvin suomalaisiin tunnelmiin. Kokeellinen tanssielokuva Työ pohtii, ovatko tanssijan ja ahertavan muurahaisen työt lopulta kovin erilaisia. Elokuvassa Tammi nuori poika ja aikuinen mies kohtaavat ja oppivat toinen toisiltaan. Jykevä tammi sitoo yhteen menneen ja nykyisyyden.
Noste ja Approaching the Puddle leikittelevät veden kanssa. Noste tutkii, onnistuuko itsensä ilmaisu kehollisesti poikkeuksellisissa olosuhteissa. Upea sinisen ja vihreän värimaailma naulitsee katseen veden alla tanssivaan hahmoon. Elokuvassa Approaching the Puddle nainen tanssahtelee vesilammikoiden äärellä keltaisissa kumisaappaissa. Pysyvätkö saappaat kuivina vai eivät?
Päätöselokuvassa Silent Places viisi toisilleen tuntematonta hahmoa kohtaa karussa erämaassa. Koreografian ja liikkuvan kameran tarkasti mietitty suhde antaa katsojalle mahdollisuuden nauttia tanssin liikkeestä kokonaisvaltaisesti.
Loikan Citizen Jury -taidetyöpaja järjestettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Maunula-talon kanssa. Maunula-talo tukee asukkaiden toiveita viihtyisästä kohtaamispaikasta, joka on samaan aikaan kulttuuritila, elämystila, oleskelutila, työskentelytila, kahvilatila ja oppimisen tila. Talo ja sen toimintamalli edistävät alueen yhteisöllisyyttä, kotoutumista ja kansalaisaktiivisuutta.
Kati Kallio ja Milla Olkkonen
Näytöksen arvioitu kokonaiskesto n. 60'
Työpajaan osallistuneiden raatilaisten tehtävänä oli koostaa ennakkoon valituista elokuvista näytös, jonka kohdeyleisönä ovat perheet. Tanssitaiteilija Kimmo Alakunnaksen opastuksella raatilaiset valmistelivat elokuvanäytöksen esitettäväksi sekä Maunula-talolla että Loikka-festivaalilla.
Alakunnas kertoo, että tämän vuoden raati oli valveutuneempi kuin aikaisemmin. Tänä vuonna raatilaisilla oli joko työnsä tai harrastustensa kautta osaamista kulttuurista, tanssista tai teatterista. Suosikkielokuvien valinnoissa korostuivat yhteisen keskustelun merkitys ja raatilaisten omat mieltymykset sen sijaan, että olisi takerruttu teknisiin seikkoihin.
Raadin jäsenen Katariina Jumppasen mukaan elokuvien sanaton kommunikaatio ohjaa katsojaa havainnoimaan ja tulkitsemaan elämää kokonaisvaltaisemmin. Merkityksellistä Jumppaselle oli, miten liikekieli ja viesti välittyvät elokuvista. Toinen raatilainen Leena Savolainen kiinnitti huomiota tarinoihin, tunnelmaan, kehollisiin ja kuvallisiin oivalluksiin sekä kameran rooliin.
Chimera on saanut inspiraationsa kreikkalaisen mytologian taruolennosta Khimairasta, jolla on leijonan pää ja vuohen ruumis. Koreografia ja persoonallisesti asetellut kuvat herättävät tulta syöksevän ja arvaamattoman olennon henkiin. Bhairava puolestaan on hindulaisen tanssivan jumalan Shivan ilmentymä. Tuhoa enteilevä tanssi sijoittuu Intian Hampin historiallisiin maisemiin.
Työ ja Tammi vievät katsojan maailmalta hyvin suomalaisiin tunnelmiin. Kokeellinen tanssielokuva Työ pohtii, ovatko tanssijan ja ahertavan muurahaisen työt lopulta kovin erilaisia. Elokuvassa Tammi nuori poika ja aikuinen mies kohtaavat ja oppivat toinen toisiltaan. Jykevä tammi sitoo yhteen menneen ja nykyisyyden.
Noste ja Approaching the Puddle leikittelevät veden kanssa. Noste tutkii, onnistuuko itsensä ilmaisu kehollisesti poikkeuksellisissa olosuhteissa. Upea sinisen ja vihreän värimaailma naulitsee katseen veden alla tanssivaan hahmoon. Elokuvassa Approaching the Puddle nainen tanssahtelee vesilammikoiden äärellä keltaisissa kumisaappaissa. Pysyvätkö saappaat kuivina vai eivät?
Päätöselokuvassa Silent Places viisi toisilleen tuntematonta hahmoa kohtaa karussa erämaassa. Koreografian ja liikkuvan kameran tarkasti mietitty suhde antaa katsojalle mahdollisuuden nauttia tanssin liikkeestä kokonaisvaltaisesti.
Loikan Citizen Jury -taidetyöpaja järjestettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin Maunula-talon kanssa. Maunula-talo tukee asukkaiden toiveita viihtyisästä kohtaamispaikasta, joka on samaan aikaan kulttuuritila, elämystila, oleskelutila, työskentelytila, kahvilatila ja oppimisen tila. Talo ja sen toimintamalli edistävät alueen yhteisöllisyyttä, kotoutumista ja kansalaisaktiivisuutta.
Kati Kallio ja Milla Olkkonen
Näytöksen arvioitu kokonaiskesto n. 60'
CHIMERA (2015, FR, 01’37)
Ohjaaja: Steven Briand
Koreografi: Cathy Ematchoua Musiikki: Phazz Kuvaaja: Kanamé Onoyama Valokuvaaja: Tuottaja: Sebastien Guitton, Samson Briand, Steven Briand |
BHAIRAVA (2017, CA, IN, 13’45)
Ohjaaja: Marlene Millar, Philip Szporer
Koreografi: Shantala Shivalingappa Kuvaaja: Kes Tagney Säveltäjä: Ramesh Jetty Äänisuunnittelija: Dino Giancola Valokuvaaja: Kes Tagney Tuotantoyhtiö: Mouvement Perpétuel Tuottaja: Marlene Millar, Philip Szporer Web: mouvementperpetuel.net |
TYÖ (2017, FI, 08’01)
Ohjaaja: Eveliina Pasanen
Koreografi: Linda Holmström Kuvaaja: Pia Vainio Säveltäjä: Arttu Aarnio Äänisuunnittelija: Janne Helenius Valokuvaaja: Pia Vainio Tuottaja: Anni Välimäki Web: facebook.com |
NOSTE (2015, FI, 04’17)
Ohjaaja: Marko Röhr
Koreografi: Etel Röhr Kuvaaja: Teemu Liakka Musiikki: Vangelis Valokuvaaja: Tuotantoyhtiö: MRP Matila Röhr Productions Tuottaja: Marko Röhr Web: matilarohr.com |
APPROACHING THE PUDDLE
(2015, DE, 08’33) Ohjaaja: Sebastian Gimmel
Koreografi: Sebastian Gimmel, Homai Toyoda Kuvaaja: Claire Jahn Säveltäjä: Tobias Hartmann Äänisuunnittelija: Jacob Economou Valokuvaaja: Tuotantoyhtiö: Academy of Media Arts Cologne Web: khm.de |
TAMMI (2016, FI, SE, 09’09)
Ohjaaja: Helena Franzén, Håkan Jelk
Koreografi: Helena Franzén Kuvaaja: Håkan Jelk Säveltäjä / Äänisuunnittelija: Jukka Rintamäki Valokuvaaja: Håkan Jelk Tuotantoyhtiö: Franzén / Jelk Tuottaja: Helena Franzén Web: helenafranzen.se |
SILENT PLACES (2013, RO, 12’00)
Ohjaaja: Simona Deaconescu
Koreografi: Simona Deaconescu Kuvaaja: Oleg Mutu RSC Säveltäjä: Tibor Cari Äänisuunnittelija: Sebastian Zsemlye Valokuvaaja: Tuotantoyhtiö: TANGAJ DANCE, TAPIOCA FILM Tuottaja: Anamaria Antoci Web: tangajdance.com |
Bannerikuva: Noste (2015, FI) / Ohjaaja: Marko Röhr