Loikka-festivaali tekee yhteistyötä Taideyliopiston Sibelius Akatemian kanssa järjestäessään tanssielokuvien Kino Konsertin. Näytöksen lyhytelokuvat saavat uuden musiikillisen tulkinnan Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian ja sävellyksen opiskelijoiden käsissä, soveltavan musiikin lehtorin ja elokuvantekijän Päivi Takalan ja tohtorikoulutettavan Alejandro Montes de Ocan ohjauksessa.
Tanssi ja elokuva ovat kulkeneet yhteistä taivaltaan aina elokuvahistorian alkumetreiltä asti. Jo ensimmäisissä elokuvakokeiluissa kameran kohteina pyörähtelivät niin tanssijat kuin fyysisen teatterin ja sirkuksenkin tähdet. Pitkään liike ja tapahtumat olivat elokuvakerronnan keskiössä, mikä osaltaan on jättänyt vahvan jälkensä elokuvakerronnan kehitykseen. Puhe ei ollut alun perin keskeinen osa elokuvakerrontaa toisin kuin ääni ja sävellys, jotka ovat aina olleet avainasemassa myös tanssissa.
Mykkäelokuvakauden elokuvat esitettiin elävän musiikin tahdissa, joka usein oli improvisoitua tai sisälsi improvisatorisia elementtejä. Muusikko saattoi myös lisätä säestykseensä foley-elementtejä, kuten korkokenkien kopinaa. "Tanssielokuvan ainutlaatuisuus on siinä, miten liike liimaa musiikkia valkokankaan konkreettisiin tapahtumiin”, Päivi Takala summaa vuonna 2016 Loikka-festivaalin katalogissa ilmestyneessä artikkelissaan. "Elokuvamusiikin säveltämisessä keskeistä on tarinan, kuvan, liikkeen ja leikkauksen rytmin oivaltaminen. Näytöksen lyhytelokuvat tarjoavat opiskelijoille hienon mahdollisuuden tämän tutkimiseen.”
Kati Kallio
Näytöksen arvioitu kokonaiskesto n. 50'
Tanssi ja elokuva ovat kulkeneet yhteistä taivaltaan aina elokuvahistorian alkumetreiltä asti. Jo ensimmäisissä elokuvakokeiluissa kameran kohteina pyörähtelivät niin tanssijat kuin fyysisen teatterin ja sirkuksenkin tähdet. Pitkään liike ja tapahtumat olivat elokuvakerronnan keskiössä, mikä osaltaan on jättänyt vahvan jälkensä elokuvakerronnan kehitykseen. Puhe ei ollut alun perin keskeinen osa elokuvakerrontaa toisin kuin ääni ja sävellys, jotka ovat aina olleet avainasemassa myös tanssissa.
Mykkäelokuvakauden elokuvat esitettiin elävän musiikin tahdissa, joka usein oli improvisoitua tai sisälsi improvisatorisia elementtejä. Muusikko saattoi myös lisätä säestykseensä foley-elementtejä, kuten korkokenkien kopinaa. "Tanssielokuvan ainutlaatuisuus on siinä, miten liike liimaa musiikkia valkokankaan konkreettisiin tapahtumiin”, Päivi Takala summaa vuonna 2016 Loikka-festivaalin katalogissa ilmestyneessä artikkelissaan. "Elokuvamusiikin säveltämisessä keskeistä on tarinan, kuvan, liikkeen ja leikkauksen rytmin oivaltaminen. Näytöksen lyhytelokuvat tarjoavat opiskelijoille hienon mahdollisuuden tämän tutkimiseen.”
Kati Kallio
Näytöksen arvioitu kokonaiskesto n. 50'
DEATH OF AN INSECT (2010, FI, 07’00)
Ohjaaja: Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen
Kuvaaja: Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen Tuotantoyhtiö: Pohjankonna Oy Tuottaja: Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen |
ONE HAND CLAPPING (2014, NL, 11’00)
Ohjaaja: Peter Delpeut
Tuotantoyhtiö: IDTV Docs Tuottaja: Suzanne van Voorst, Carolijn Borgdorff Web: mennootten.com |
INQUIRY INTO TIME AND PERCEPTION, STUDY #1 (2015, CA, 11’00)
Ohjaaja: Philip Szporer
Koreografi: Mariko Tanabe Kuvaaja: Bill Kerrigan Tuotantoyhtiö: Mouvement PERPÉTUEL Web: mouvementperpetuel.net |
SNOW (2003, UK, 08’00)
Ohjaaja: David Hinton
Koreografi: Rosemary Lee Tuotantoyhtiö: Illuminations Production Tuottaja: Matthew Killip |
HANNAH (2010, UK, 05’00)
Ohjaaja: Sérgio Cruz
Koreografi: Hannah Dempsey, Sérgio Cruz Kuvaaja: Dominik Rippl, Sérgio Cruz, Tom Ellis Tuottaja: Sérgio Cruz Web: sergiocruzfilms.com |
Bannerikuva: Death of an Insect (2010, FI) / Ohjaajat: Hannes Vartiainen, Pekka Veikkolainen